Translate

woensdag 29 juni 2016

Lidl (Zonder foto)

Tegenover ons motel te Bilgoraj ligt de Lidl en na mijn douche verzamel ik de nodige biercans en vreterijtjes voor de avond. Achter de kassa zit een dame met schouders ter grootte van een vrachtwagenbinnenband. Ze wijst onder het uiten van iets Pools ferm met haar linkerhand naar de lege plek naast haar counter. Denkend dat ik dat ik daar moet gaan staan, stapt ik naar die plek. Haar gezicht verandert echter direct in de blik van een geïrriteerde concentratiekampbewaakster. Fout dus...en ik stap weer terug. Opnieuw verwijst ze onder het nog luider uitspreken van het voor mij onbegrijpelijke commando. "Sorry, I don't speak Polish", leg ik uit en hef mijn handen omhoog, alsof ze me onder schot houdt. Met een ruk zwaait ze plots zelf dan maar mijn karretje naar de bedoelde plaats. O,...het karretje moet daar staan, wordt mij nu duidelijk. Fluks smijt ze mijn artikelen langs de scanner en stopt bij de vier bierblikken. In opnieuw onverstaanbaar Pools beduidt ze dat er iets mis mee is. "Sorry,...I don't understand you, I'm Dutch". Met zes vingers vertaalt de berin dat ik er minstens zes moet hebben. O,...het is dus een aanbieding: een sixpack. Met een hulpkracht snel ik de immense Lidl-hal door, maar noch hij, noch ik weet meer waar dit bier opgestapeld is en ik besluit de wachtende rij klanten te verlossen door mijn  vier blikken dan maar te annuleren. Maak dat dan eens in het Engels of Duits duidelijk aan iemand die kennelijk nog het idee heeft dat de wereld plat is en alleen "Polen" heet. Op het nippertje arriveert de hulpkracht alsnog met het geplastificeerde sixpack en voltooit de bulldogteef het totaal. "Tfzydzidsci piec lat osiemdziesiat trzy..".of zoiets moet ze gezegd hebben. Ik kan de display echter niet zien en wijs vragend of ze die mijn kant wil opdraaien. Met een fel tikje van haar hand schiet het raampje met het totaalbedrag in mijn richting. O,...nu zie het en betaal zp snel mogelijk. De inmiddels lange rij zwijgende klanten schuift opgelucht door en ik maak me uit de voeten...

1 opmerking: